het doolhof in Pompeï - Reisverslag uit Pompei, Italië van Marcel en Wolly - WaarBenJij.nu het doolhof in Pompeï - Reisverslag uit Pompei, Italië van Marcel en Wolly - WaarBenJij.nu

het doolhof in Pompeï

Door: Marcel & Wolly

Blijf op de hoogte en volg Marcel en Wolly

01 September 2011 | Italië, Pompei

Donderdag 1 september, het klinkt al over de helft. We zijn in ieder geval op het zuidelijkste punt voor onze vakantie.
Vandaag gaan we Pompeï bekijken en dat is volgens de navigatie maar 15-20 minuten rijden. Helaas wij belanden in de spits van klein Napels wederom en ruim een half uur later zijn we in Pompeï. Even de auto parkeren … kies maar uit ze staan langs de straat je te wenken om maar op hun parkeerplaats te komen. Wij kiezen voor gratis, mits je in zijn restaurant luncht. Lunchen dus straks bij deze Italiaan.
Wat verwacht je van Pompeï? Lang geleden was ik ooit in Xanten geweest maar hier loop je echt door een stad en al vanaf het begin zie je hoe de lava nog overal aan ‘hangt’ bijzonder om door de straten te lopen over de grote kasseien (de kinderkopjes op de markt in Zutphen zijn er niets bij) Dit is nog een stratenmakers kunst! En het stoerste van allemaal is dat er nog mensen zijn die dit met een rolstoel proberen te berijden…gelukkig waren er maar 2 rolstoelen en veel begeleiders om te duwen dit alles bij zo’n 30 gr …
Verder hebben wij hier ruim 5 uur gewandeld waarvan 4 uur gelopen en 1 uur de uitgang gezocht met de tong op de kasseien. De straatnamen waren soms ver te zoeken. En achteraf hadden we een klein gedeelte van de stadsplattegrond bij ons. Later bleek de stad wel 3x zo groot te zijn. En dat was leuk dwalen!
Wat ook bizar was dat er twee mensen waren gevonden wiens lichamen nog intact waren dat wil zeggen:delen van het skelet waren nog zichtbaar o.a. de schedel en voeten zelf het gebit was nog intact. De rest was bedekt met een laag lava en zodanig dat je de contouren van het lichaam duidelijk nog kon zien. De mensen werden verstikt door de gassen en daarna bedolven door de lava.
Herbergen, woningen, badhuizen, theater en zelfs een heel amfitheater inclusief lava op de trappen. Karrensporen in de kasseien en zelfs bussluizen, eigenlijk bedoeld om bij hoog water droog over te steken. Te veel om op te noemen.
Na uiteindelijk toch weer de juiste uitgang gevonden te hebben, lekker lunchen bij de overbuurman.
Je zou verwachten dat de prijzen hoger liggen als normaal. Maar het waren normale prijzen en nog lekker ook. Daar doen we het dan weer voor en natuurlijk gratis P.
Rustig terug naar het hotel en je wilt het niet geloven de weg was rustig. We waren nu echt met 20 minuten terug.
Lekker luieren en douchen vervolgens het dagboek bijwerken en de foto’s bekijken.
Morgen hebben we een reisdag dan gaan we richting Orvieto, schitterend gelegen op een gigantisch blok turfsteen, naar hotel Castello in Sovicille.
Maar nu eerst een afzakkertje uiteindelijk begint morgen onze ‘terugreis’ maar gelukkig hebben we nog wat adresjes onderweg.
Groetjes van de luie vakantiegangers

• 01 September 2011 - 19:33

Tiny Koning:

Oh, wat een heerlijke reis hebben jullie. Prachtig en zoveel gezien al. En met elke dag dat zonnetje erbij kan deze vakantie niet meer stuk lijkt me. Fijne reis nog verder en groetjes.

• 01 September 2011 - 20:29

Petra Lans:

Jippie ik ga het een keer van Paul winnen. Wow wat een schitterende dag hebben jullie gehad. En wat maken jullie toch veel mee. Ja de terug weg wordt dan wel ingezet maar jullie hebben nog lekker een week voor de boeg. En die week reizen we nog lekker mee met jullie.
    Geniet nog lekker van de zon en jullie terugweg langs allemaal mooie plekken.Liefs

• 01 September 2011 - 20:37

Paul:

Ja, daar moest ze wel m'n toetsenbord voor verstoppen hoor! Maar ze heeft wel gelijk, wat een gave dag. Lijkt me echt heel bijzonder om daar rond te lopen. Geweldige foto's ook. Niet te veel denken aan het feit dat het de terugweg is. Gewoon blijven genieten, vooral doorgaan

• 02 September 2011 - 19:12

Betty Disbergen:

Hoi Marcel en Wolly,
    Heb alles van jullie mooie reis en foto"s gelzen en bewonderd!!!!
    Prachtig hoor. geniet nog maar fijn.
    Hartelijke groetjes Geurt en Betty.